Im wyższa jest globalna temperatura, tym bardziej różne gatunki zwierząt i roślin zmieniają miejsca swojego występowania. Tak dzieje się np. w przypadku morskiego fitoplanktonu. Ponieważ jest on podstawą łańcuchów pokarmowych, ma to poważne konsekwencje dla morskich ekosystemów. W rezultacie ryby znikają z miejsc swojego stałego występowania, a liczebność ich ławic może spadać.

Skutki wzrostu temperatury obserwuje się także na lądach. Rośliny, osłabione mniej sprzyjającymi im warunkami klimatycznymi, są bardziej podatne na szkodniki i choroby. Przykładem w Polsce są gradacje kornika, który łatwo niszczy świerki, przystosowane do chłodniejszego i bardziej wilgotnego klimatu, niż obecnie występujący na obszarach jego zasięgu w naszym kraju.

Prognozy pokazują, że dalsze ocieplanie klimatu Ziemi, związane z emisjami CO2 przez energetykę, przemysł, rolnictwo i transport, zagrozi istnieniu cennych ekosystemów, takich jak rafy koralowe czy lasy deszczowe. W skrajnym przypadku może doprowadzić np. do przekształcenia obszaru dżungli amazońskiej w step. Będzie także przyczyną wymierania gatunków roślin i zwierząt, dla których zachodzące zmiany są zbyt szybkie, by były w stanie się do nich zaadaptować.

Więcej o zmianach w oceanach oraz migracji roślin i zwierząt spowodowanych zmianą klimatu przeczytasz w naszych artykułach:

Niedźwiedź polarny – gatunek narażony

Zasięg lodu w Arktyce maleje a wraz z nim kurczy się terytorium, jakie mają do dyspozycji niedźwiedzie polarne.

Jaki klimat dla ptaków?

Zmiana klimatu komplikuje życie nie tylko niedźwiedziom polarnym. Biolog podsumowuje zagrożenia, jakie niesie ona dla ptaków.

Globalne ocieplenie, prądy morskie i życie w oceanach

Gwałtowne zmiany klimatu były przyczyną odtleniania oceanów w przeszłości. Czy obecne tempo ocieplania Ziemi może doprowadzić do podobnego zdarzenia?

Ocieplenie oceanów – co oznacza i czym się może skończyć?

Spowolnienie cyrkulacji oceanicznej zmniejszy pobieraną przez oceany ilość ciepła, napędzając wzrost temperatury powierzchni Ziemi.

Jeśli interesują Cię inne zagadnienia, skorzystaj z naszej wyszukiwarki.

„Nauka o Klimacie” bardzo dziękuje firmie Cityboard Media za inicjatywę, sfinansowanie i przeprowadzenie kampanii której celem jest popularyzacja wiedzy na temat zmiany klimatu.

Cityboard Media to firma z sektora reklamy outdoorowej i digitalowej, lider rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Sieć outdoorowa obejmuje kilka tysięcy nośników w 62 miastach, w całym kraju. W obszarze digitalu firma zajmuje się tworzeniem strategii marketingowych, kreowaniem marek, budowaniem nowoczesnych stron www, obsługą mediów społecznościowych i realizacją kampanii reklamowych w internecie.