Coraz więcej osób rozumie, że zmiany klimatu to ekstremalnie poważne wyzwanie dla naszej cywilizacji. W ramach własnych możliwości i środków szukają rozwiązań, które pomogą nam się z nim zmierzyć. Społeczna kampania outdoorowa „CO2 zmienia klimat”, którą „Nauka o klimacie” wspiera merytorycznie, jest jedną z takich inicjatyw.
Firma Cityboard Media naszkicowała pomysł akcji, chcąc pomóc w upowszechnieniu w Polsce wiedzy na temat zmiany klimatu.
Zdecydowaliśmy się na uruchomienie kampanii, bo warto wspierać tak ważne inicjatywy. W naszym przekonaniu problem zmian klimatycznych dotyczy wszystkich ludzi – jest to zagadnienie egzystencjalne, a nie tylko środowiskowe. Przygotowaliśmy plakaty, które w prosty i jasny sposób mówią o konsekwencjach zmian klimatycznych wywołanych przez CO2. W projekcie wykorzystana jest także graficzna gra słów „Co zmienia klimat – CO2 zmienia klimat”. George Marshall z Climate Outreach zwrócił uwagę, że ludzie odrzucają fakt zmian klimatycznych, ponieważ chcą uniknąć zarówno lęku, jaki generuje świadomość istnienia tego problemu, jak i głębokich przeobrażeń stylu życia, jakich wymaga sprostanie „klimatycznemu” wyzwaniu. Aktywnie spiskujemy ze sobą i mobilizujemy nasze własne uprzedzenia, aby utrzymywać je na stałe w tle. Wierzymy, że nasza kampania pomoże zmienić ten stan rzeczy
– mówi Marcin Stan, Członek Zarządu Cityboard Media.
Dzięki inicjatywie Cityboard Media mamy nadzieję dotrzeć do osób, które do tej pory pozostawały poza zasięgiem oddziaływania portalu Naukaoklimacie.pl. Uważamy to za szalenie ważne ze względu na wpływ globalnego ocieplenia na nas wszystkich i na ogromną liczbę nieporozumień co do stanu wiedzy w tym zakresie. W przestrzeni medialnej i wśród ludzi krąży wiele nieprawdziwych opinii na temat samego globalnego ocieplenia, klimatu, stopnia zrozumienia procesów, które nim sterują i są odpowiedzialne za obecne oraz przeszłe zmiany klimatyczne. Nasz portal daje każdemu możliwość szybkiego skonfrontowania zasłyszanych opinii ze stanem wiedzy naukowej i zrozumienie, że aktualne globalne ocieplenie to w całości efekt antropogeniczny
– dodaje prof. dr hab. Szymon Malinowski, jeden z założycieli i redaktorów portalu.
Kolejne, publikowane w tym roku raporty dotyczące stanu ziemskiego systemu klimatycznego, pokazują coraz wyraźniej, że znajdujemy się na krawędzi prawdziwej katastrofy. Raport Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu przy ONZ (IPCC) z października 2018 roku nie pozostawia złudzeń co do tego, jak bardzo zła jest nasza sytuacja. Aby uniknąć globalnego ocieplenia przekraczającego 1,5 st. względem epoki przedprzemysłowej, w ciągu 12 lat musimy obniżyć emisje dwutlenku węgla o połowę, a do połowy XXI wieku zredukować je do zera, jednocześnie szybko redukując emisje innych gazów cieplarnianych. Wzrost temperatury powyżej tego progu miałby fatalne konsekwencje zarówno dla przyrody, jak i naszej cywilizacji. Jakie konkretnie negatywne zmiany dotkną Polskę, precyzuje nowy dokument rządowy „Polityka ekologiczna państwa 2030”. Coraz częstsze nawałnice, silne wiatry, trąby powietrzne, obszary zagrożone pustynnieniem (np. województwo łódzkie), suszą (Kujawy), czy powodzią (Doliny Wisły, Noteci i Drwęcy) – to tylko kilka przykładów.
W tej sytuacji nie możemy pozwolić sobie na opieranie decyzji i wyborów na braku wiedzy i błędnych wyobrażeniach. Mamy nadzieję, że kampania „CO2 zmienia klimat” zachęci wszystkich do sięgnięcia po ustalenia nauki zebrane między innymi na naszym portalu i w naszej najnowszej książce pt. „Nauka o klimacie”. Plakaty z sześcioma różnymi motywami graficznymi zawisną na 300 nośnikach (billboardach) we wszystkich większych miastach Polski, ich ekspozycja potrwa 2 miesiące. Towarzyszą im specjalne teksty na stronie Nauka o klimacie. Liczymy na to, że kampania stanie się okazją do społecznej dyskusji o wyborach życiowych, o polityce państwa i o zmianach niezbędnych dla zapobieżenia katastrofie klimatycznej. Jest to tym ważniejsze, że już w grudniu Polska będzie gospodarzem COP 24, czyli Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu, na której powinny zapaść decyzje co do sposobu wdrożenia w życie Porozumienia Paryskiego.
Przy okazji kampanii zapraszamy czytelników do udziału w konkursie fotograficznym, w którym nagrodami będą książki „Nauka o klimacie”.
Informacja prasowa: kliknij.
Fajnie, że tu jesteś. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci poszerzyć lub ugruntować wiedzę.
Nie wiem, czy wiesz, ale naukaoklimacie.pl to projekt non-profit. Tworzymy go my, czyli ludzie, którzy chcą dzielić się wiedzą i pomagać w zrozumieniu zmian klimatu. Taki projekt to dla nas duża radość i satysfakcja. Ale też regularne koszty. Jeśli chcesz pomóc w utrzymaniu i rozwoju strony, przekaż nam darowiznę w dowolnej wysokości