O nas

Irytuje Cię to, że nauki albo raczej para-nauki używa się do uwiarygodnienia działań public relations? Nas też! Dlatego powstał portal Nauka o Klimacie – aby aktualna wiedza o zmianie klimatu była dostępna także dla Ciebie. Mity pojawiające się w mediach obalą dla Ciebie światowej klasy naukowcy zajmujący się badaniami atmosfery. Jeżeli masz pytania koniecznie do nas napisz!

Kim jesteśmy

Redakcję portalu Naukaoklimacie.pl tworzą:

• prof. dr hab. Szymon Malinowski, fizyk atmosfery, specjalista z zakresu fizyki chmur i opadów oraz modelowania numerycznego procesów atmosferycznych;
  • dr Aleksandra Kardaś, fizyczka atmosfery, popularyzatorka nauki, autorka „Książki o wodzie”
  • Marcin Popkiewicz,  fizyk jądrowy, przedsiębiorca, dziennikarz, autor książek „Świat na rozdrożu”, „Rewolucja energetyczna. Ale po co?” i portalu „Ziemia na rozdrożu”;
  • Anna Sierpińska, popularyzatorka nauki, specjalizacja: wpływ zmiany klimatu na środowisko przyrodnicze
  • Szymon Bujalski, dziennikarz, w mediach społecznościowych prowadzi profil „Dziennikarz dla klimatu”

Działalność portalu wspomagają:

• dr hab. Jacek Pniewski, fizyk, popularyzator nauki;
  • dr Agnieszka Sadowska-Konczal, koordynatorka Fundacji Edukacji Klimatycznej
  • Julia Dąbrowska, specjalistka ds. SEO i mediów społecznościowych
  • Michał Pękała, wsparcie IT
  • Michał Brennek, geograf, meteorolog, popularyzator nauki, project manager;
  • Hubert Bułgajewski, socjolog, bloger (autor bloga „Arktyczny lód„)
Zdjęcie przedstawia cztery osoby, od lewej blondynka ze spiętymi włosami i w białej bluzce, brunet w okularach, ruda kobieta z długimi rozpuszczonymi włosami i w koszulce z logo Nauki o klimacie, starszy mężczyzna z brodą i w okularach

Redakcja Nauki o klimacie. Od lewej: Aleksandra Kardaś, Marcin Popkiewicz, Anna Sierpińska, Szymon Malinowski.
Zdjęcie: pyzz.

Misja

Poeta Charles Baudelaire napisał kiedyś, że „największą sztuczką szatana było przekonanie ludzi o tym, że nie istnieje”. Z wiedzą na temat przyczyn, charakteru i tempa zmiany klimatu jest podobnie. Mimo, iż z każdym rokiem przybywa danych pokazujących że warunki panujące na Ziemi ulegają dynamicznym i radykalnym przemianom i że nauka dysponuje licznymi dowodami na temat przyczyn tych przemian, spora część opinii publicznej wciąż uznaje zmianę klimatu za przedmiot nierozstrzygniętego sporu naukowego.

Jako ludzie związani naukowo z badaniami fizycznych podstaw zmiany klimatu uważamy, że warto upowszechniać informacje na temat zjawisk kształtujących atmosferę i wpływających na jakość życia na Ziemi. Misją naszego portalu jest dostarczenie Państwu w sposób przystępny i przejrzysty wiarygodnej, dobrze udokumentowanej wiedzy o systemie klimatycznym naszej planety. Będziemy przedstawiać informacje na temat najnowszych wyników badań dotyczących mechanizmów, tempa i charakteru zmian klimatycznych zachodzących na Ziemi.

Rada Naukowa

Naszym celem jest szerzenie rzetelnej wiedzy naukowej w dziedzinie badań klimatu. Nie będziemy zajmować się politycznymi czy gospodarczymi aspektami opisywanych zjawisk. W celu zagwarantowania wysokiego poziomu naukowego zamieszczane przez nas artykuły będą podlegać merytorycznej weryfikacji, prowadzonej przez członków Rady Naukowej Portalu Naukaoklimacie.pl.

W skład rady wchodzą wybitni polscy naukowcy aktywnie uczestniczący w badaniach rożnych elementów systemu klimatycznego i systematycznie publikujący wyniki swoich prac w czasopismach naukowych o zasięgu międzynarodowym.

Członkami Rady Naukowej Portalu Naukaoklimacie.pl są:

1. dr hab. Bogdan H. Chojnicki, specjalista zajmujący się wpływem warunków meteorologicznych na funkcjonowanie ekosystemów z Katedry Meteorologii Wydziału Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  2. prof. dr hab. Piotr J. Flatau, fizyk atmosfery i oceanu ze Scripps Institution of Oceanography, University of California San Diego, USA, członek zagraniczny Polskiej Akademii Nauk.
  3. prof. dr hab. Wojciech W. Grabowski, fizyk atmosfery z National Center for Atmospheric Research, Boulder, USA.
  4. prof. dr hab. Krzysztof E. Haman, członek-korespondent PAN, członek Komitetu Geofizyki PAN, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
  5. dr hab. inż Jacek W. Kamiński, Adjunct Professor, Centre for Research for Earth and Space Science, York University, Toronto, Kanada; visiting professor w Instytucie Geofizyki PAN.
  6. prof. dr hab. Zbigniew Kundzewicz, członek-korespondent PAN, hydrolog i klimatolog z Instytutu Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu; zastępca przewodniczącego Komitetu Narodowego do spraw Badań Zmian Globalnych przy Prezydium PAN.
  7. prof. dr hab. Szymon P. Malinowski, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego; przewodniczący Komitetu Geofizyki PAN.
  8. dr hab. Krzysztof Markowicz, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego; członek Komitetu Geofizyki PAN.
  9. prof. dr hab. Mirosław Miętus, klimatolog, Katedra Meteorologii i Klimatologii, Instytut Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
  10. prof. dr hab. Jacek Piskozub, fizyk morza z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie; członek Komitetu Geofizyki PAN.
  11. prof. dr hab. Renata Romanowicz, hydrolog z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie; ​sekretarz Komitetu Geofizyki PAN.
  12. prof. dr hab. Maciej Sadowski z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego.
  13. prof. dr hab. Jan Marcin Węsławski, biolog morza z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie; ​ Zastępca przewodniczącego Komitetu Badań Morza PAN.
  14. prof. dr hab. Joanna Wibig, klimatolog z Katedry Meteorologii i Klimatologii Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego; ​członek Komitetu Narodowego do spraw Badań Zmian Globalnych przy Prezydium PAN.
  15. dr hab. Tymon Zieliński, oceanograf fizyczny, specjalista od aerozolu atmosferycznego z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.

Fundacja Edukacji Klimatycznej

Portal „Nauka o klimacie” jest obecnie prowadzony przez Fundację Edukacji Klimatycznej (KRS 0000883035) zarejestrowaną 12 lutego 2021 r.

Fundacja Edukacji Klimatycznej

prof. dr hab. Ewa Bińczyk
dr Magdalena Budziszewska
Aleksandra Stanisławska
Antoni Bielewicz

Fundację Edukacji Klimatycznej można wesprzeć bezpośrednio poprzez darowizny wpłacane na konto  49 1140 2004 0000 3402 8099 4220 (tytuł przelewu: „darowizna na cele statutowe”).

Działanie serwisu wspierają finansowo m.in. European Climate Foundation oraz Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, a merytorycznie i organizacyjnie – Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Licencja wykorzystywania opublikowanych tekstów

​O ile nie zaznaczono inaczej, nasze artykuły udostępniamy na licencji Creative Commons (CC BY-NC-ND 3.0 PL) – zachęcamy do ich rozpowszechniania. Uwaga: licencja dotyczy tekstu, ilustracje są objęte oddzielnymi prawami.

Media społecznościowe