O nas

Irytuje Cię to, że nauki albo raczej para-nauki używa się do uwiarygodnienia działań public relations? Nas też! Dlatego powstał portal Nauka o Klimacie - aby aktualna wiedza o zmianach klimatu była dostępna także dla Ciebie. Mity pojawiające się w mediach obalą dla Ciebie światowej klasy naukowcy zajmujący się badaniami atmosfery. Jeżeli masz pytania koniecznie do nas napisz!

Kim jesteśmy:

Popularno-naukowy portal Naukaoklimacie.pl: prowadzą:

• prof. dr hab. Szymon Malinowski, fizyk atmosfery, specjalista z zakresu fizyki chmur i opadów oraz modelowania numerycznego procesów atmosferycznych;
  • dr Aleksandra Kardaś, fizyk atmosfery, specjalistka od transferu radiacyjnego w atmosferze oraz od nauczania o procesach i zjawiskach atmosferycznych;
  • Marcin Popkiewicz,  fizyk jądrowy, przedsiębiorca, dziennikarz, autor książek „Świat na rozdrożu”, "Rewolucja energetyczna. Ale po co?" i portalu „Ziemia na rozdrożu”.

Działalność portalu wspomagają:

• Michał Brennek, geograf, popularyzator nauki, project manager, współwłaściciel agencji interaktywnej Smoking Social.
  • Hubert Bułgajewski, socjolog, bloger (autor bloga "Arktyczny lód")
  • Anna Sierpińska, architekt krajobrazu, grafik, analityk procesów na styku biznes/obywatele/przyroda

Zdjęcie przedstawia męższyznę w okularach, kobietę z długimi włosami, męższyznę w okularach i z brodą, stojących na tle nieba i aparatury pomiarowej w słoneczny dzień

Redakcja Nauki o klimacie. Od lewej: Marcin Popkiewicz, Aleksandra Kardaś, Szymon Malinowski. Zdjęcie: Bernard Piechal.

Misja:

Poeta Charles Baudelaire napisał kiedyś, że „największą sztuczką szatana było przekonanie ludzi o tym, że nie istnieje”. Z wiedzą na temat przyczyn, charakteru i tempa zmian klimatu jest podobnie. Mimo, iż z każdym rokiem przybywa danych pokazujących że warunki panujące na Ziemi ulegają dynamicznym i radykalnym przemianom i że nauka dysponuje licznymi dowodami na temat przyczyn tych przemian, spora część opinii publicznej wciąż uznaje zmiany klimatu za przedmiot nierozstrzygniętego sporu naukowego.

Jako ludzie związani naukowo z badaniami fizycznych podstaw zmian klimatu uważamy, że warto upowszechniać informacje na temat zjawisk kształtujących atmosferę i wpływających na jakość życia na Ziemi. Misją naszego portalu jest dostarczenie Państwu w sposób przystępny i przejrzysty wiarygodnej, dobrze udokumentowanej wiedzy o systemie klimatycznym naszej planety. Będziemy przedstawiać informacje na temat najnowszych wyników badań dotyczących mechanizmów, tempa i charakteru zmian klimatycznych zachodzących na Ziemi.

Rada Naukowa:

Naszym celem jest szerzenie rzetelnej wiedzy naukowej w dziedzinie badań klimatu. Nie będziemy zajmować się politycznymi czy gospodarczymi aspektami opisywanych zjawisk. W celu zagwarantowania wysokiego poziomu naukowego zamieszczane przez nas artykuły będą podlegać merytorycznej weryfikacji, prowadzonej przez członków Rady Naukowej Portalu Naukaoklimacie.pl.

W skład rady wchodzą wybitni polscy naukowcy aktywnie uczestniczący w badaniach rożnych elementów systemu klimatycznego i systematycznie publikujący wyniki swoich prac w czasopismach naukowych o zasięgu międzynarodowym.

Członkami Rady Naukowej Portalu Naukaoklimacie.pl są:

1. dr hab. Bogdan H. Chojnicki, specjalista zajmujący się wpływem warunków meteorologicznych na funkcjonowanie ekosystemów z Katedry Meteorologii Wydziału Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  2. prof. dr hab. Piotr J. Flatau, fizyk atmosfery i oceanu ze Scripps Institution of Oceanography, University of California San Diego, USA.
  3. prof. dr hab. Wojciech W. Grabowski, fizyk atmosfery z National Center for Atmospheric Research, Boulder, USA.
  4. prof. dr hab. Krzysztof E. Haman, członek-korespondent PAN, członek Komitetu Geofizyki PAN, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
  5. dr hab. inż Jacek W. Kamiński, Adjunct Professor, Centre for Research for Earth and Space Science, York University, Toronto, Kanada; visiting professor w Instytucie Geofizyki PAN.
  6. prof. dr hab. Zbigniew Kundzewicz, członek-korespondent PAN, hydrolog i klimatolog z Instytutu Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu; zastępca przewodniczącego Komitetu Narodowego do spraw Badań Zmian Globalnych przy Prezydium PAN.
  7. prof. dr hab. Szymon P. Malinowski, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego; przewodniczący Komitetu Geofizyki PAN.
  8. dr hab. Krzysztof Markowicz, fizyk atmosfery z Instytutu Geofizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego; członek Komitetu Geofizyki PAN.
  9. prof. dr hab. Mirosław Miętus, klimatolog, Katedra Meteorologii i Klimatologii, Instytut Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
  10. prof. dr hab. Janusz Olejnik, specjalista od bilansów masy i ciepła, w tym bilansu węgla w ekosystemach z Katedry Meteorologii Wydziału Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
  11. prof. dr hab. Jacek Piskozub, fizyk morza z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie; członek Komitetu Geofizyki PAN.
  12. prof. dr hab. Renata Romanowicz, hydrolog z Instytutu Geofizyki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie; ​sekretarz Komitetu Geofizyki PAN.
  13. prof. dr hab. Maciej Sadowski z Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego.
  14. prof. dr hab. Jan Marcin Węsławski, biolog morza z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie; ​ Zastępca przewodniczącego Komitetu Badań Morza PAN.
  15. prof. dr hab. Joanna Wibig, klimatolog z Katedry Meteorologii i Klimatologii Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiego; ​członek Komitetu Narodowego do spraw Badań Zmian Globalnych przy Prezydium PAN.
  16. dr hab. Tymon Zieliński, oceanograf fizyczny, specjalista od aerozolu atmosferycznego z Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie.

Partnerzy portalu