Jednym ze skutków globalnego ocieplenia, którego główną przyczyną są antropogeniczne emisje CO2, jest coraz większe i częstsze zagrożenie powodziami i podtopieniami. Przyczyn jest kilka. Zmienia się rytm występowania opadów – coraz częściej zamiast umiarkowanego deszczu co kilka dni, mamy do czynienia z okresami suszy przerywanymi intensywnymi ulewami. Powodują one wezbrania rzek, a nawet małych cieków wodnych. W miarę postępowania zmiany klimatu spodziewamy się w Polsce wzrostu opadów zimą, a spadku latem. Możemy też oczekiwać coraz silniejszych i bardziej uporczywych ekstremów pogodowych, związanych ze słabnięciem prądu strumieniowego, napędzanego przez różnicę temperatury między wysokimi i umiarkowanymi szerokościami geograficznymi. W wyniku wzrostu średniego poziomu morza (także Bałtyku), pojawiania się silniejszych wiatrów oraz zaniku chroniącej wybrzeże zimowej pokrywy lodowej, coraz większy problem stanowią wezbrania sztormowe.
O powodziach i wzroście poziomu morza przeczytasz w naszych artykułach:
Europejskie Akademie Nauk: coraz więcej ekstremalnych zjawisk w Europie
EASAC aktualizuje swój raport: kolejne niepokojące trendy potwierdzone.
Tysiące lat zmian poziomu morza
Jak w minionych tysiącleciach zmieniał się poziom morza? I jak będzie zmieniał się w obecnym stuleciu i kolejnych tysiącach lat? Jaki będzie wpływ antropogenicznej zmiany klimatu?
Wzrost poziomu morza – prognozy coraz bardziej pesymistyczne
Ponad 1 metr – o tyle może wzrosnąć średni poziom morza jeszcze w tym stuleciu. A to przez przyśpieszający rozpad lodowców Antarktydy.
Huragany – skąd się biorą, jak sieją zniszczenie i jak wpływa na nie zmiana klimatu?
W chwili, gdy Ameryka zmaga się ze skutkami huraganów Harvey i Irma, my tłumaczymy, jak powstają te imponujące zjawiska.
Jeśli interesują Cię inne zagadnienia, skorzystaj z naszej wyszukiwarki.
„Nauka o Klimacie” bardzo dziękuje
firmie Cityboard Media za
inicjatywę, sfinansowanie i przeprowadzenie kampanii której celem
jest popularyzacja wiedzy na temat zmiany klimatu.
Cityboard Media
to firma z sektora reklamy outdoorowej i digitalowej, lider rynku
reklamy zewnętrznej w Polsce. Sieć outdoorowa obejmuje kilka tysięcy
nośników w 62 miastach, w całym kraju. W obszarze digitalu firma zajmuje
się tworzeniem strategii marketingowych, kreowaniem marek, budowaniem
nowoczesnych stron www, obsługą mediów społecznościowych i realizacją
kampanii reklamowych w internecie.
Zasady komentowania na Nauka o klimacie
Nasza strona służy popularyzacji nauki. Chętnie odpowiadamy na pytania, ale nie akceptujemy spamu i dezinformacji.
Przeczytaj Zasady komentowania zanim skomentujesz.