Według wyliczeń Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z końca sierpnia 2018 roku tegoroczna susza dotknęła 130 tys. gospodarstw i zniszczyła 3,5 mln hektarów upraw, przynosząc straty w wysokości ponad 3,6 mld zł. Szacunki GUS dotyczące zbiorów zbóż podstawowych mówią o 14% spadku w stosunku do poprzedniego roku. Skutki suszy odczują wszyscy mieszkańcy Polski – ceny wielu artykułów spożywczych pójdą w górę, a odszkodowania dla rolników wypłaci Skarb Państwa, czyli my wszyscy.

Choć możemy się pocieszać, że takie lato jak tegoroczne jest wyjątkowe, to prognozy klimatyczne nie są już tak optymistyczne. Susze w naszym regionie będą zdarzać się coraz częściej i będą coraz bardziej uciążliwe. Tym samym będą rosły straty w rolnictwie i leśnictwie, nasilać się będą problemy związane z niskim stanem wód (np.: niedobór wody do chłodzenia elektrowni węglowych) czy zagrożenie pożarowe. Im wyższa będzie temperatura globalna, rosnąca na skutek antropogenicznych emisji CO2, tym sytuacja będzie gorsza: przy 3 stopniach dotkliwe susze staną się w Europie czymś typowym.

Więcej o suszach przeczytasz w naszych artykułach:

Konsekwencje zmiany klimatu dla Polski wg Ministerstwa Środowiska

Konsekwencje zmiany klimatu dla Polski wg Ministerstwa Środowiska. Komentujemy „Politykę
ekologiczną państwa 2030” (PEP)

Raport: Globalnie ocieplenie a rewolucja w Syrii

Co rewolucja 2011 roku ma wspólnego z klimatem? Naukowcy łączą bliskowschodni konflikt z rekordową suszą.

Coraz dłuższa pora sucha w Amazonii

Las deszczowy Amazonii zagrożony bardziej niż wskazywałyby na to raporty IPCC.

Jeśli interesują Cię inne zagadnienia, skorzystaj z naszej wyszukiwarki.


„Nauka o Klimacie” bardzo dziękuje firmie Cityboard Media za inicjatywę, sfinansowanie i przeprowadzenie kampanii której celem jest popularyzacja wiedzy na temat zmiany klimatu.

Cityboard Media to firma z sektora reklamy outdoorowej i digitalowej, lider rynku reklamy zewnętrznej w Polsce. Sieć outdoorowa obejmuje kilka tysięcy nośników w 62 miastach, w całym kraju. W obszarze digitalu firma zajmuje się tworzeniem strategii marketingowych, kreowaniem marek, budowaniem nowoczesnych stron www, obsługą mediów społecznościowych i realizacją kampanii reklamowych w internecie.

Fajnie, że tu jesteś. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci poszerzyć lub ugruntować wiedzę.

Nie wiem, czy wiesz, ale naukaoklimacie.pl to projekt non-profit. Tworzymy go my, czyli ludzie, którzy chcą dzielić się wiedzą i pomagać w zrozumieniu zmian klimatu. Taki projekt to dla nas duża radość i satysfakcja. Ale też regularne koszty. Jeśli chcesz pomóc w utrzymaniu i rozwoju strony, przekaż nam darowiznę w dowolnej wysokości